Sommerhilsen og nytt medlem!
Det er like før vi tar sommerferie, og da passer det godt å kunngjøre at vi har fått et nytt medlem! Det 20. egget i kurven heter Bergen Dansesenter som er et kompetansesenter for dans i Vestland som arbeider for å styrke den profesjonelle dansekunsten i regionen og Norge. De tilbyr blant annet råd, veiledning, fagarrangement, internasjonal utveksling, produsenttjenester og gratis produksjonstid i sine lokaler. Målet er å heve kompetansen og profesjonaliseringen i dansefeltet, å synliggjøre dans som kunstform, samt å styrke vilkårene for de skapende og utøvende kunstnerne. Velkommen til oss!
Fra festivalen Ice Wet som Bergen Dansesenter arrangerte sammen med BIT og Carte Blanche: Studio Sharing - «Innimellom rommet, deg og meg» med dansekunstnerne Synne Erichsen og Venla Niitemaa. Foto er ved Thor Brødreskift.
Fristen for å komme med innspill til Bergen kommunes nye kunstplan for det profesjonelle feltet er 1. august. Siden Bergen de siste 30 årene har vært en foregangskommune for resten av landet både når det gjelder planverk for kunst og kultur og godt samarbeid, er det viktig å bidra til at den nye planen blir minst like god. Kultur Vest leverer selvfølgelig innspill.
Skattekommisjonens rapport som ble lagt fram 24. juni nevner dessverre ikke kulturmoms. Kultur Vest kommer til å levere innspill - vi betrakter kulturmoms som en effektiv og veldig demokratisk måte å støtte kulturlivet på, og forfølger saken. Høringsfristen er 24. september.
God sommer, vi sees på en festival eller når sesongen er i gang igjen i august - vi gleder oss!